Poznáte taktiky obchodných reťazcov, vďaka ktorým nakúpite vždy oveľa viac ako ste plánovali? Pred týmito premyslenými ťahmi by ste sa mali mať na pozore. Obchodníci chcú zarobiť, na tom nie je nič nelogické, práve naopak. Preto sa pri predaji svojich výrobkov uchyľujú k rôznym premysleným trikom, vďaka ktorým nakúpite oveľa viac ako ste mali pôvodne v pláne.
Už pri vchode vás obvykle láka vôňa čerstvého pečiva, ktorá vás doslova núti nakupovať. Len krôčik od chutných žemlí či rožkov na vás číha dokonale nasvietená zelenina a ovocie. Teplé svetlo robí svoje, tovar vyzerá naozaj delikátne a chutne. Opäť máte chuť siahnuť po týchto čerstvých kúskoch, ktoré evokujú “nebíčko v papuľke”.
S niekoľkými chutnými kúskami v košíku zbystríte pozornosť a započúvate sa do pomalej, príjemnej melódie, vďaka ktorej sa po predajni pohybujete vláčne a zrazu máte čas na všetko. Najmä na nákupy. Všimli ste si aj veľkorysý priestor v nákupných košíkoch? Podvedome máte pocit, že je stále prázdny a tak prihadzujete a prihadzujete…
Častá reorganizácia tovaru vás núti stráviť v obchode dlhší čas
Myslíte si, že ovládate, kde sú uložené prášky na pranie, káva, či sladkosti? Na to, aby ste v obchode minuli väčší obnos peňazí, v ňom musíte stráviť dlhší čas. To predajcovia docielia nelogickými presunmi tovarov a častými zmenami v regáloch do predajne.
Pascou na spotrebiteľov býva najmä nutnosť viackrát prejsť celú predajňu, aby našli tovar, ktorý potrebujú. Všetko v obchode je navrhnuté tak, aby zákazníci prešli okolo stoviek výrobkov, ktoré nemali v pláne kúpiť. Tovar, ktorý potrebujete denne, len tak ľahko nenájdete.
Najdrahší tovar je vždy uložený vo výške očí
Prečo? No aby ste si ho všimli ako prvý! Drahšie produkty majú čestné miesto v popredných regáloch, na úrovni výšky očí. Za toto umiestnenie platia značky dokonca nemalé sumy. Ak chcete ušetriť, prezrite si aj produkty v horných alebo spodných policiach, nájdete tam oveľa lacnejšie kúsky. Občas sa oplatí prezrieť celú obchodnú zostavu.
Obchodníci myslia aj na deti – hračky, ktoré chcú predať, tiež umiestnia do výšky očí tých najmenších zákazníkov. Sladkosti pri pokladni? Nie, nie je to náhoda, predajcovia veľmi dobre vedia, že počas čakania v rade sa vaše deti “ulakomia” na niečo sladké. Kým budete vyberať veci na pokladničný pás, veselo vám budú “píliť uši” až dovtedy, kým im nedovolíte si niečo vziať.
Pripravte sa na nákup už v pohodlí domova
Ak sa nechcete nechať nachytať, prezrite si akciové letáky, pripravte si nákupný zoznam a popremýšľajte, čo naozaj potrebujete kúpiť. Ak sa budete držať nákupného zoznamu, žiadne zbytočnosti nekúpite. Nikdy nechoďte do obchodu hladní, inak by ste nakúpili aj to, čo vám netreba. Držte sa plánu, stanovte si čas, počas ktorého musíte nakúpiť a nezdržiavajte sa v predajni. Nakupujte sami, vo dvojici sa aj váš nákupný košík zdvojnásobí.